A hisztérikus női test
Tábori Márton @ NLCafé
2004. Május 25.
A Credo Hystericában a konrollálhatatlan test ezúttal nõi mivoltot ölt. A színpadon négy nõ alakváltozásait láthatjuk a szexuális tárgy, a szülõgép, az esztétikai tárgy és az ártatlan test négyszögében.
A Credo Hysterica Frenák Pál 2004 folyamán elkészülő koreográfia-triptichonjának második darabja, a márciusban, a Trafó – Kortárs Művészetek Házában bemutatott, Fiúk című alkotás párdarabja.
A trilógia – egyébként hasonlóan más Frenák-darabokhoz – a női és a férfiúi létezéshez tapadó, reflektálatlan képzeteinket próbálja elidegeníteni tőlünk. Ezen keresztül a nő és a férfi fogalmának felforgatására tör. A harmadik, még csupán tervezett műben a szerző szándéka annak bemutatása lenne, hogy az első két műben kibontakozó férfi- illetve nőkép hogyan alakul át, amikor a két nem kapcsolatba lép. Most azonban nézzük azt, mit sikerült megtudnunk a csajokról A csajokban.
A női test, ahogy a cím is utal rá, hisztérikus test. Ez azonban nem beteges állapotra utal. A hisztéria ebben az esetben a női test nem tudatos átalakulásainak sorozata. Ezeket az átalakulásokat a darab folyamán végig négy női táncos jeleníti meg. A felvezető részben a négy táncoló női test mint esztétikai tárgy jelenik meg. A következő szakasz a nőnek saját méhéhez, vagyis anyaságához való viszonyát teszi témává. A nő azonban ismét négyféle módon jelenik meg. Négy táncos egy félgömb peremén (méh) különféle mozgási módozatokat vesz fel. Az egyes táncosok saját mozgása, és egymáshoz viszonyított mozgásaik is változnak, egymásba alakulnak. Egyensúlyozás, fennmaradási kísérlet a félgömb peremén, hozzásimulás, belehelyezkedés, eltávolodás, majd újra egyensúlyozás. Lehetséges női alternatívák, de ezen alternatívák egyike sem teszi lehetővé, hogy a nő megszabaduljon önmaga kísértetétől, ami adomány, de teher is: anyasága lehetőségétől. A táncosok demonstratív módon jelzik ezt, amikor a jelenet végén magukkal húzzák a félgömböt. A nő azonban nem pusztán esztétikai tárggyá vagy anyává válhat, de a médiumok által közvetített bálvánnyá is. Ennek pótléka a nő mint szexuális tárgy. Nem válhat bálvánnyá anélkül, hogy ne válna, még ha nem is akarja (öntudatlan átalakulás ez is), prostituálttá. Nem véletlen, hogy itt bukkan fel a férfi, aki a média képviselője. A jelenet azt sugallja, hogy éppen a férfi az, aki bálványt csinál a nőből, de cserébe benyújtja a számlát. Utóbbi bemutatásához Frenák a tőle megszokott módon provokatív, a nézőket is aktivitásra késztető eszközöket választ. Az előadás záróakkordjában a lemeztelenített nő tárul fel előttünk. A lemeztelenítettség azonban csalóka, mivel a színpad hátterében megjelenő vetítőn feltárul a meztelen test sziluettje is. A nő folyamatos átalakulása, a hisztérikus test még mindig működésben van. De akkor vajon melyik test melyiknek az árnyéka? Beszélhetünk-e még testről, és annak sziluettjéről? A női test sziluettje nem csupán a nő egy újabb alakváltása?
Az előadást nem egy jól körülhatárolható történet vezeti (ez a táncelőadásoknak általában sem jellemzője), hanem a mozgások és a tempó felépítettsége. A mű a táncmozdulatoktól és az esztétikum megjelenítésétől halad az egyszerűbb, hétköznapibbnak tűnő gesztusok és kifejezési módok felé, ugyanakkor ezzel párhuzamosan a jelenetek gyorsulnak, a látvány pillanatszerűbbé és egyre intenzívebbé válik. A gyorsuló tempó hirtelen vált, és a darab a női test, illetve az azt megjelenítő sziluett hosszú kitartásával ér véget.
Frenák rendkívül termékeny alkotó, aki jelenleg is hét különböző darabot játszat táncosaival Magyarországon illetve külföldön. E rendkívüli termékenység azt a veszélyt hordozhatja, hogy az alkotó kevéssé kiérlelt darabokkal áll elő. Jelen esetben a kiérleltség hiányát semmi esetre sem vethetjük a szerző szemére. Bár Frenák kedvelt motívumai (agresszív zene, redukált mozdulatok, groteszk kifejeződések, meztelenség, a korlátozhatatlan test ábrázolása) ugyanúgy felbukkannak most is, mint korábbi műveiben, a kompozíciónak, vagyis az egyes elemek sajátosan elrendezett kapcsolódásának köszönhetően az utóbbi időszak egyik legérdekesebb és legeredetibb koreográfiai kísérlelét üdvözölhetjük A csajokban.
Forrás: https://www.nlcafe.hu/szabadido/20040525/a_hiszterikus_noi_test/