"Jaj,
ezek meztelenek" - Frenák Pál próbáján
jártunk
Balkányi
Nóra @ vs.hu
2014.04.29.
Április
29. a tánc világnapja. Frenák Pál a tánc
veleje. A nemrég telt házzal ment, újragondolt
Tricks & Tracks 2. című darab eredetije anno
korszakot nyitott. A 15 éves társulat a Bakelit Multi
Art Centerben gyakorolt.
„Azt
mondta, Erikám, akkor lógjunk föl - és
fellógtam. Működött, hál' Istennek”
- mondta mesteréről a most huszonegy éves Vasas
Erika, aki negyedik éve dolgozik a társulattal. A
felújított Tricks & Tracks egy duettjében
fejjel lefelé függ - nyolc percig. „A boka ilyenkor
megszorul, mert az egész súlyod oda összpontosul.
Minél többet csinálom, annál jobban
hozzászokik a fejem. Az egész szervezetem fordított
üzemmódban működik... hatalmas bizalmat igényel
az egész, hiszen tudnod kell, hogy el fognak kapni.”
Erikát Zoltai György alpintechnikus tartotta fent, aki
végig ott volt a próbákon. Az előadásokon
is ő biztosított a díszletfüggönyök
mögül. „Ez egy külön erre a darabra kreált
technika. Két csigarendszer van fent, hogy a hét méter
magasan pörgő táncos folyamatosan felemelhető
és leereszthető legyen” – mondta Juhász
Dóra, a Frenák
Pál Társulat művészeti menedzsere.
FRENÁK
PÁL:
„Néha
bejövök és nem is kell mondanom semmit, tudják,
melyik irányba kell vinni a mozdulatokat. Vannak táncosok,
akik igénylik, hogy magyarázzak, másoknak jobban
esne, ha nem mutatnék semmit. Sosem szeretném a
felelősségüket megkerülni – az az övék
is. Nagyképűség lenne azt mondani, hogy mindent én
találok ki. Rajtuk keresztül dolgozom.”
FIFTY-FIFTY
A társulatnak
nincsen állandó próbaterme. „Egyre
nehezebb a helyzet itthon és külföldön is.
Nagyon jó, hogy vannak együttműködéseink
Franciaországban, de ez nem azt jelenti, hogy saját
helyünk is van. Vannak táncosok és van egy
partneri körünk. Igyekszünk nyitni új piacok
felé, idén például Németország
figyel ránk kiemelten. Körülbelül fele-fele
arányban játszunk Magyarországon és
külföldön.” Dóra azt mondja, muszáj
több lábon állniuk ahhoz, hogy működjön
a társulat. „Volt olyan időszak, amikor egy évben
32 millió forint működési támogatásból
dolgozott az együttes, mostanra ez körülbelül 21
millióra csökkent.”
A darab intenzív
próbafolyamata négy-öt hétig zajlott, a
táncosok technikai felkészüléssel kezdtek.
„A Frenák-tréning kicsit jógaszerű, a
légzésre, a figyelemre épít. A
jelnyelv-szerűség (Frenák Pál szülei
siketek – B. N.) is alapvetően fontos. Pali nagyon figyel
arra, ki mit képes megcsinálni - lelkileg és
fizikailag is. De elvárja, hogy mindenki a határokig
menjen el.” Mivel a Tricks & Tracks 2. korábbi
előadásból épült, a márciusi
bemutatót nem a nulláról kellett felépíteni.
„Ez most más, mint mikor van egy alapgondolat és
tiszta a lap. A kiindulási pont maga a Frenák Pál
Társulat volt, a Tricks & Tracks 1. - és
az azóta eltelt 15 év. Ami igazán fontos, az a
reflexió, a tovább- és újragondolás.
Pali sokszor dolgozik úgy, hogy például
díszletelemmel hozza helyzetbe a táncosokat. Figyel
rájuk: nem egyszerűen bejön és betanít
valamit, aztán mindenki hazamegy. Ez közös kreáció,
de minden előadás jellegzetesen frenákos” –
mondta Dóra.
„Hipokrita
a világ. Az emberek a neten élik az életüket,
pornót töltenek le, mert nem tudják kielégíteni
magukat a valóságon keresztül. Amikor aztán
szembesülnek a színházban egy őszinte
valósággal, nyers állapottal, akkor szalvétával
takarják el a szemüket és azt mondják -
jaj, ezek meztelenek. Egy felöltözött ember sokkal
vulgárisabb lehet, mint egy meztelen.”
Forrás:
https://vs.hu/magazin/osszes/jaj-ezek-meztelenek-frenak-pal-probajan-jartunk-0429/i20127-13494#!s0