Sajtó
Kritika
Ferch Magda
Magyar Nemzet
HU

Gördeszkák – Tricks and Tracks

Ferch Magda @ Magyar Nemzet
1999. 12. 09.

Frenák Pál magyar-francia társulata a Trafóban

Zárt világ. Elfojtott indulatok. Szabadságvágy. Táncban elbeszélve. A Kortárs Művészeti Központban két előadásban láthattuk Frenák Pál ifj. Kurtág György zenéjére koreografált, Gördeszkák című repertoárdarabjának felújított változatát. Azt, amellyel a Budapestről indult, Franciaországban letelepedett táncos-koreográfus bejárt több országot Budapesttől Párizson, M oszkván, Frankfurton át Tel- Avivig. Érzékenységét, tudását most az a francia és magyar művészekből verbuválódott csapat - Christine Merli, Juhász Kata, Pascal Giordani, Gergely Attila, Zambrzycki Adám — bizonyította, amely lassan egy éve van együtt. A hazai támogatás tette lehetővé, hogy magyar táncosok is bekapcsolódjanak Frenák Pál francia együttesének munkájába, és létrejöjjön az a csapat, amelyben a két ország táncosai dolgoznak együtt. Céljuk az is, hogy e kölcsönhatásból születő közös művészi produkciót hozzanak létre 2001-re, a magyar kultúra franciaországi évére.

A gyerekkori emlékképekből megkomponált Gördeszkák az állami nevelőintézet rideg, elfojtásokkal teli világába visz. Innen próbálnak kitöm i, vágyakoznak szabad térre a fiatalok. A kötéllétrának nekiveselkedő, felfelé kapaszkodó és újra meg újra aláhulló testek is ezt az olykor rem énytelennek látszó, de lírai szépségű küzdelmet sugallják. A gördeszkák tükrök, rituális dobok, játékszerek egyszerre. Pörögnek, akár a búgócsiga, sikla- nak meg-megdöccenve vagy száguldanak, s kiröppennek a térbe, amely egyszer csak végtelenné tágul - legalább vágyálomként. Segítségükkel nemcsak az elzártságból lépnek ki ezek az intézetbe zárt kamaszok, hanem elgyötört önmagukból is. Akár annak idején a szabadságélményt atáncban megtaláló, jelrendszerét siketnémajelekből is építgető koreográfus. Akinek a kortárs táncművészet nem technika, hanem az ember legbenső világának kifejezője. Talán ezért is olyan nyugtalanítóak a koreográfiái.

Evek múlva a Gördeszkákat követte az az elismerés, amelyet számos Japánba szóló meghívás jelez. Tavaly, amint arról már hírt adtunk, Frenák Pál képviselte Japánban a kortárs francia táncművészetet. A kiotói Villa Kuzsojamában tölthetett fél évet az ősi és a modem civilizáció határán, égig érő hegyek, buddhistakolostorok között. Megtapasztalhatta, hogyan jut egyensúlyra a több ezer éves hagyományok világa és a legmodernebb. Frenák Pált Jokohamába az a Szato Maimi hívta meg, akinek neve fogalom a tánc világában. Annak alapján, amit látott tőle.

A Tricks and Tracks, amelyet december 10-11-12-én mutatnak be a Trafóban, az átmenetet mutatja a korábbi: a maximálisan felpörgetett mozgásképeket felmutató és az újabb, már a japán hatást jelző, minimális mozgással is nagy feszültséget teremtő új törekvések között.

menu
x
Archive
Archive