Sajtó
Kritika
Csajok
Szentgyörgyi Rita
Népszava
HU

Frenákék sikere Itáliában

Szentgyörgyi Rita @ Népszava
2006. július 26.

Állva ünnepelte a közönség a magyar táncosokat

Beckett-centenárium alkalmából rendezett Beckett-Puppet Fesztivál pályázatának II. díját nyerte el a Siklósi Gábor és felesége által a rendszerváltás után alapított első magyar magánbábszínházi társulat, a Figurina Bábszínház. Az októberi bemutatót Goriziában egy előpremier előzte meg, a Mittelfestre szóló meghívás. A Magyarországon élő angol író, Peter Moore Speak no more című írásából született invenciózus papír bábjáték megalkotására mindössze három hét állt a társulat rendelkezésére. Siklósi Gábor és az író felesége, Frank Orsolya, továbbá a darab két gyerekszereplőjének előadásában a becketti életmű jól ismert alakjai elevenednek meg. A Godotra várva, A játszma vége, az Azok a szép napok melankóliája, abszurd humora a cividalei Santa Maria Dei Battuti-templom játékterében elbűvölte a fesztivál közönségét.

A Mittelfest 15 éves fennállása óta nem láthattunk olyan merész, dinamikus táncalkotást, mint amilyen a négy férfi és négy női testre írt FiúkCsajok. A Teatro Ristori nézői állva éljenezték a Frenák Pál Társulat provokatív produkcióját, a macsóság börtönében vergődő hímek akrobatikus kötéltáncát, a biztonság, szépség, anyaság, gyönyör álmát hordozó nimfák túlélésért folytatott harcát. A modern táncban forradalmian újszerű az a radikális szimbolika, amire Frenák Pál építi az előadásait. A Fiúk-Csajok esetében a nemi szerepek, a férfi és a női princípiumok különbözősége, átjárhatósága tűnik a kiindulópontnak.

Soha nem egy konkrét szimbolikára építek – mesélte Frenák Pál lapunknak. – Mindenkinek a saját szuverén joga, hogy értelmezze a látottakat, hogy megérintse, ráérezzen. Én a tudatosság és az ösztön találkozásának filozófiájával alkotok, amiből megszületik valami, ami még nem volt. Alapvetően az foglalkoztatott a Fiúk-Csajok esetében, hogy manapság egyre jobban erősödik a női nemmel is a dominanciaelvárás. A férfi nem úgy próbálja maga mellé emelni a női nemet, hogy abban valahol kitermeli önmagát, azt a részét, amit képes elfogadni. A férfiasságban a testi animalitás érdekelt, ami egyfajta menekülés, a gyengeség kompenzálása – mesélte Frenák Pál.

menu
x
Archive
Archive