Sajtó
Interjú
XY
Szentgyörgyi Rita
HU

Egymásra
rezonálva - interjú Frenák Pállal

Szentgyörgyi
Rita @ Vasárnapi Hírek
2013. 04. 04.

A férfi és
a női kromoszómák tánca, teremtéstörténet,
párkapcsolati hálórendszer, függés
és függőség játéka frenáki
koreográfiára – ez a X&Y – battement de
coeur (szívdobbanás), a Frenák Pál
Társulat legújabb bemutatója, amely április
18. és 21. között látható a Trafó
Kortárs Művészetek Házában

Új
darabja univerzális témát érint, a férfi
és a nő ősi harcát, az élet eredetét.


FP: Az ember nem sok dolgot választhat az életében,
ám azt mindenképpen, hogy kivel éli le az
életét, ki az a másik pólus, akivel
megosztja azt. A saját tapasztalataim alapján azt
figyeltem meg, hogy azok az emberek, akik párban vannak és
képesek nagyon őszintén rezonálni egymásra,
tovább élnek. Ebben a darabban futurista hófehér
dimenzióba vetítek egy párt, akik lehetnek Isten
teremtményei, vagy Isten teremtményeinek a
teremtményei, lombikbébik, robotlények. Látni
a szemükben, hogy valami nem stimmel velük. A kérdés
bennem visszanyúl az elembertelenedéshez, a
spermabankokból induló, kifordított teremtési
folyamatokhoz.

Mindig komoly
belső utazást járat végig a táncosaival.
Ezúttal milyen inspirációkból indult ki?

FP: Már
nagyon régóta izgat az, hogy duót csináljak.
Még soha nem valósítottam meg ilyen jellegű,
egész estét be- és kitöltő férfinő
kettőst. Nem volt hozzá alkalmam, bátorságom,
megfelelő motivációm. Ádám és
Éva-, Rómeó és Júlia-, Sámson
és Delila-hivatkozásokat is behoz a darab. Egy
koreográfiai képben egyszerre látni például
azt, ahogy egy pár küzd az életéért,
közben percek alatt megöregszenek a szemünk előtt.
A nagyon erős lelki kapcsolat képessé teszi az
embereket a fizikai megterhelések kibírására.
Ha rezonálunk egymásra, akkor több esélyünk
van. Kitörni az egzisztenciális létből és
megtalálni azt a pontot, ami tényleg összeköti
az embereket, ezt is kutatjuk.

Mindez egy
lejtős hálórendszerben jelenik meg. Minek a
metaforájaként?

FP: Mondjuk a
fának az édenkertben. Manapság divat az új
cirkusz, de én a rugalmassága, az elviselhetetlensége
miatt választottam a hálót, nem az akrobatikus
megközelítés, az ugrások, a szaltózás
miatt. Ezt akár a Ludwig Múzeumban is ki lehetne
állítani, mint képzőművészeti
installációt.

Sokfelé
elmozdult, a fotózás, a rendezés irányába.
Az intézeti bezártság élményéről
pedig könyvet tervez írni. Milyen egyéb
produktumokat várhatunk még?

FP: Óriási
munka, nagy lelki erőt követel, hogy elszakadjak minden
önkontrolltól, előítélettől. Már
a Gördeszkákban és a Twinsben is megfogalmaztam
valamit a gyerekkori élményeimből. Filmen
valószínűleg jobban meg lehet csinálni,
Isabelle Huppert például fantasztikus lenne az egyik
szerepre. Tavaly Temesváron rendeztem egy darabot tizenegy
román színésznővel, és újabb
felkérést is kaptam tőlük. Kissé
szomorú vagyok, hogy eddig nem sikerült Pestre elhozni az
előadást, pedig több helyszín számára
is felajánlottuk. Nyáron pedig a Kassai Balett kért
tőlem egy táncdarabot, aminek szeptemberben lesz a
bemutatója.

Kiemelt
társulatként hogyan képzelne el egy ideális
támogatási rendszert?

FP: Kiemeltek
vagyunk, de alulfinanszírozottak. Tizenöt éve
ismétlem, hogy annak a nyolc-tíz társulatnak,
akik közé mi is tartozunk, minimum egy hároméves
folyamatos szerződés, kiszámítható
támogatás kellene. Enélkül nem tudjuk a
nemzetközi kapcsolatokat ápolni, az előadások
finanszírozását biztosítani.

A Szabó
György vezette Trafónak óriási szerepe volt
abban, hogy Franciaország után 1999-ben idehaza is
megalapította a Frenák Pál Társulatot.
Milyen a kapcsolatuk az új vezetéssel?

FP: Nekem az a
benyomásom, hogy Nagy József is tiszteletben tartja
azokat a művészeket, akik képesek aktualizálni
magukat. Én magam is minden évben megküzdök
azzal, hogy bevonzzam a közönséget. Eleinte nem volt
telt házam a Tricks and Tracksnál sem, aztán
folyamatosan nőtt a nézők száma. Bizonyos
daraboknál viszont éreztem, hogy nem szeretik. A nehéz
támogatási helyzet kihozta belőlem a makacsságot,
hogy már azért sem akarok megfelelni.



Forrás:
https://www.vasarnapihirek.hu/izles/egymasra_rezonalva_interju_frenak_pallal

menu
x
Archive
Archive